I denna kurs vill vi förmedla fakta och idéer om bland annat turismens utveckling, varför och hur vi reser, hållbar utveckling inom turistnäringen samt de lagar och regler som gäller för marknadsföring och genomförande av researrangemang. En stor del av kursen berör olika resmål, hur dessa har uppstått och hur de kan utvecklas vidare. Natur och kultur har ofta en nära koppling till utveckling av nya resmål runt om i världen. Idag finns det inte längre speciellt många helt okända orter kvar som ännu inte besökts av någon turist. Kursen varvar fakta med uppgifter och/eller praktikfall, dessa ger träning i att söka, sortera, värdera och presentera information. Du tränas också i att kommunicera och i viss mån att samverka.

Vill du arbeta med ekoturism, hållbar och miljövänlig turismutveckling eller veta hur turismen kan utvecklas inom ett område? Då är detta kursen för dig. För att kunna skapa hållbar turism och kunna skydda mot exploatering, samtidigt som man utnyttjar en regions attraktioner, krävs utbildning – en utbildning som inte bara skapar entusiasm och intresse för denna form av turism, utan även utbildar i olika regioners flora, fauna och naturtillgångar. Kursen ger också en överblick över vad Sverige erbjuder naturturisten och kulturturisten.

Turismnäringen lockar med jobb, framtidstro, spänning och omväxling. Men vad innebär det att arbeta med turism? Ja, det är just det som denna kurs tar upp. Under kursens gång kommer du att få en grundläggande orientering i och om ”världens största näring”. En okänd turist har sagt: ”En resenär köper en upplevelse som böcker aldrig kan ge”. Turism är en växande bransch som behöver utbildade människor. Om du vill göra ett så bra jobb som möjligt behöver du inte bara vara en servicemänniska, du behöver även kunskaper om turismens historia, om geografi, om ekonomins betydelse och inte minst kunskaper om vilken påverkan på miljö och kultur som turismen har. Detta och mycket mer tas upp i kursen.

Att sälja upplevelser i en kombination av tjänster och service medför stora krav på marknadsföringen. En turisttjänst produceras och konsumeras samtidigt. Marknadsföringen ingår då som en del av produktion och leverans av tjänsten. Att marknadsföra turism innebär att försöka tillfredsställa kundernas och gästernas önskemål över förväntan på ett lönsamt sätt! I kursen ingår en portfolio som heter Ditt företag, där du praktiskt får träna dig på att formulera en affärsidé, göra analyser, hitta målgrupper, sätta priser, kommunicera med marknaden och annat som hör till. Hur får man alla i företaget att vara inblandade i marknadsföringen och i den positiva attityd, som alltid måste visas utåt?

Frågor på det? Vi hjälper dig.
Frågor på det? Vi hjälper dig.

Josefin Malm
Studie- och yrkesvägledare
Drop-in: Måndag och torsdag 13-15
Kontakt: https://supportforum.nti.se

Vi använder oss av cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så bra som möjligt. Accepterar du att cookies används?

NejLäs mer Ok