Vill du arbeta i en hotellreception? Då är detta en kurs som passar på din väg dit. Vilken sorts reception man än arbetar i krävs att man tycker om att träffa människor och att man kan bemöta människor på ett trevligt och proffsigt sätt. I kursen får du fördjupade kunskaper om det arbete som ingår i en hotellreception. Du kommer även att fördjupa dina kunskaper i gästpsykologi och utveckla din förmåga till att ge personlig service och din förmåga att hantera de olika situationer som kan uppstå i arbetet med människor. Andra delar som ingår är betydelsen av informell och formell kommunikation, innebörden av ett miljö- och kvalitetstänkande inom receptionens arbetsområde.

Den här kursen ska ge dig som student fördjupade kunskaper om det arbete som ingår i en hotellreception. Den bygger vidare på Reception 1 och tar dig in i det praktiska arbetet i en hotellreception. Från rumsindelning, in- och checkning, prisoptimering och lönsamhetsberäkning till miljö- och kvalitetsarbete. Du kommer även att fördjupa dina kunskaper i gästpsykologi och utveckla din förmåga till att ge personlig service och din förmåga att hantera de olika situationer som kan uppstå i arbetet med människor.

Vill du veta mer om det praktiska arbetet inom våningsarbete
på ett hotell? Vill du lära dig om systematisk
och säker städning av hotellrum? Då är detta kursen för
dig. Kunskaperna kommer du till stor del att inhämta
under din APL – arbetsplatsförlagt lärande (praktik). I
kursen får du fördjupade kunskaper om och erfarenhet
av olika funktioner och arbetsuppgifter inom ramen
för våningsarbete under din APL. Vidare kommer du
att utveckla kunskaper om utvecklingen av miljö- och
kvalitetstänkande som är av betydelse för våningsarbete
och kunskaper i att arbeta ergonomiskt riktigt för att
förebygga skador. Personalplanering och kunskaper om
upphandling och inköp av materiel och externa tjänster,
är också bitar som kan komma att ingå.

Är du nyfiken på själva grundstenen för hela hotell- och besöksnäringen? Kursen Logi omfattar besöksnäringens alla olika former av logi – hotell, kryssningsfartyg, campingplatser, vandrarhem, gästgiverier, bed & breakfast och pensionat. Du får gå igenom organisationsplaner och yrkesroller samt en hel del olika standarder, t.ex. antal
stjärnor på olika hotell och olika serviceutbud. Du får också ta del av branschens spännande historia i takt med samhällets utveckling, och vilkas framtida utvecklingstendenser som finns. Kursboken refererar till verkliga och aktuella händelser som är kopplade till branschen, och innehållet förstärks genom intervjuer med människor i olika yrkesroller och från varierande logiformer, både svenska och internationella.

Frågor på det? Vi hjälper dig.
Frågor på det? Vi hjälper dig.

Josefin Malm
Studie- och yrkesvägledare
Drop-in: Måndag och torsdag 13-15
Kontakt: https://supportforum.nti.se

Vi använder oss av cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så bra som möjligt. Accepterar du att cookies används?

NejLäs mer Ok