Denna kurs fördjupar dina kunskaper i det du lärt dig i Reception 1 och 2. Du kommer bl.a. att utveckla din förmåga att kommunicera så att mötet med kunden och gästen blir proffessionellt, yrkesmässigt och serviceinriktat. I Reception 3 ska du göra arbetsplatsförlagt lärande (praktik) i fyra veckor. Observera att du själv söker praktikplats. Genom praktiska övningar får du då möjlighet att utveckla din förmåga att bemöta kunder och gäster med olika behov och förväntningar. Du kommer också att hantera klagomål på ett sätt som är förenligt med praktikplatsens mål.

Kursen ingår i ämnet Turism och är en fördjupningskurs som innefattar APL, arbetsplatsförlagd utbildning d.v.s. praktik. Kursen kommer att hjälpa dig förstå yrket och gudietekniken. Vilka egenskaper krävs? Vilka arbetsuppgifter ingår och hur blir man en bättre guide eller reseledare? Praktik och fakta i kombination är det som kommer att ge dig svar på dessa frågor och fler. En ökad resvana och en hårdnande konkurrens mellan resebolagen ökar kraven på välutbildad och serviceinriktad personal. Denna kurs är ett steg i den riktningen. Det personliga mötet kan vara det som skiljer ett researrangemang från ett annat.
Guide och reseledare, 100 poäng

Denna utbildning vänder sig till dig som trivs med att samarbeta med många olika människor.

Hotellreceptionist är en yrkesutbildning som förbereder dig för ett omväxlande yrke på hotell, pensionat och vandrarhem.

Utbildningen är liksom yrket fylld av variationer och utmaningar inom hotellkunskap, turism och IT. Du kommer också att arbeta med ett bokningsprogram som används av de största hotellkedjorna i Sverige. Till det kommer praktik som kan handla om allt från att ta emot gäster, informera om sevärdheter till att boka bord på restaurang.

Elever uppskattar att kunna planera sina studier på tider som passar deras livssituation på bästa sätt.

Vill du arbeta i en hotellreception? Då är detta en kurs som passar på din väg dit. Vilken sorts reception man än arbetar i krävs att man tycker om att träffa människor och att man kan bemöta människor på ett trevligt och proffsigt sätt. I kursen får du fördjupade kunskaper om det arbete som ingår i en hotellreception. Du kommer även att fördjupa dina kunskaper i gästpsykologi och utveckla din förmåga till att ge personlig service och din förmåga att hantera de olika situationer som kan uppstå i arbetet med människor. Andra delar som ingår är betydelsen av informell och formell kommunikation, innebörden av ett miljö- och kvalitetstänkande inom receptionens arbetsområde.

Vill du arbeta med ekoturism, hållbar och miljövänlig turismutveckling eller veta hur turismen kan utvecklas inom ett område? Då är detta kursen för dig. För att kunna skapa hållbar turism och kunna skydda mot exploatering, samtidigt som man utnyttjar en regions attraktioner, krävs utbildning – en utbildning som inte bara skapar entusiasm och intresse för denna form av turism, utan även utbildar i olika regioners flora, fauna och naturtillgångar. Kursen ger också en överblick över vad Sverige erbjuder naturturisten och kulturturisten.

Turismnäringen lockar med jobb, framtidstro, spänning och omväxling. Men vad innebär det att arbeta med turism? Ja, det är just det som denna kurs tar upp. Under kursens gång kommer du att få en grundläggande orientering i och om ”världens största näring”. En okänd turist har sagt: ”En resenär köper en upplevelse som böcker aldrig kan ge”. Turism är en växande bransch som behöver utbildade människor. Om du vill göra ett så bra jobb som möjligt behöver du inte bara vara en servicemänniska, du behöver även kunskaper om turismens historia, om geografi, om ekonomins betydelse och inte minst kunskaper om vilken påverkan på miljö och kultur som turismen har. Detta och mycket mer tas upp i kursen.

Den här kursen ska ge dig som student fördjupade kunskaper om det arbete som ingår i en hotellreception. Den bygger vidare på Reception 1 och tar dig in i det praktiska arbetet i en hotellreception. Från rumsindelning, in- och checkning, prisoptimering och lönsamhetsberäkning till miljö- och kvalitetsarbete. Du kommer även att fördjupa dina kunskaper i gästpsykologi och utveckla din förmåga till att ge personlig service och din förmåga att hantera de olika situationer som kan uppstå i arbetet med människor.

Att sälja upplevelser i en kombination av tjänster och service medför stora krav på marknadsföringen. En turisttjänst produceras och konsumeras samtidigt. Marknadsföringen ingår då som en del av produktion och leverans av tjänsten. Att marknadsföra turism innebär att försöka tillfredsställa kundernas och gästernas önskemål över förväntan på ett lönsamt sätt! I kursen ingår en portfolio som heter Ditt företag, där du praktiskt får träna dig på att formulera en affärsidé, göra analyser, hitta målgrupper, sätta priser, kommunicera med marknaden och annat som hör till. Hur får man alla i företaget att vara inblandade i marknadsföringen och i den positiva attityd, som alltid måste visas utåt?

Vill du veta mer om det praktiska arbetet inom våningsarbete
på ett hotell? Vill du lära dig om systematisk
och säker städning av hotellrum? Då är detta kursen för
dig. Kunskaperna kommer du till stor del att inhämta
under din APL – arbetsplatsförlagt lärande (praktik). I
kursen får du fördjupade kunskaper om och erfarenhet
av olika funktioner och arbetsuppgifter inom ramen
för våningsarbete under din APL. Vidare kommer du
att utveckla kunskaper om utvecklingen av miljö- och
kvalitetstänkande som är av betydelse för våningsarbete
och kunskaper i att arbeta ergonomiskt riktigt för att
förebygga skador. Personalplanering och kunskaper om
upphandling och inköp av materiel och externa tjänster,
är också bitar som kan komma att ingå.

Är du nyfiken på själva grundstenen för hela hotell- och besöksnäringen? Kursen Logi omfattar besöksnäringens alla olika former av logi – hotell, kryssningsfartyg, campingplatser, vandrarhem, gästgiverier, bed & breakfast och pensionat. Du får gå igenom organisationsplaner och yrkesroller samt en hel del olika standarder, t.ex. antal
stjärnor på olika hotell och olika serviceutbud. Du får också ta del av branschens spännande historia i takt med samhällets utveckling, och vilkas framtida utvecklingstendenser som finns. Kursboken refererar till verkliga och aktuella händelser som är kopplade till branschen, och innehållet förstärks genom intervjuer med människor i olika yrkesroller och från varierande logiformer, både svenska och internationella.

I denna kurs vill vi förmedla fakta och idéer om bland annat turismens utveckling, varför och hur vi reser, hållbar utveckling inom turistnäringen samt de lagar och regler som gäller för marknadsföring och genomförande av researrangemang. En stor del av kursen berör olika resmål, hur dessa har uppstått och hur de kan utvecklas vidare. Natur och kultur har ofta en nära koppling till utveckling av nya resmål runt om i världen. Idag finns det inte längre speciellt många helt okända orter kvar som ännu inte besökts av någon turist. Kursen varvar fakta med uppgifter och/eller praktikfall, dessa ger träning i att söka, sortera, värdera och presentera information. Du tränas också i att kommunicera och i viss mån att samverka.

Frågor på det? Vi hjälper dig.
Frågor på det? Vi hjälper dig.

Josefin Malm
Studie- och yrkesvägledare
Kontakt: https://supportforum.nti.se

Vi använder oss av cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så bra som möjligt. Accepterar du att cookies används?

NejLäs mer Ok