Marknadsassistent är en benämning som täcker in yrken med flera inriktningar. Arbetet är ofta praktiskt och omväxlande då det kan handla om att ta fram marknadsföringsmaterial eller att förhandla om priser och begära in anbud. Därför är det bra att dels vara lite konstnärlig men samtidigt ha en förmåga att hantera flera saker samtidigt. Låter det som något för dig?

Kurser

  • Information och kommunikation 1
  • Administration 1
  • Information och kommunikation 2
  • Intern och extern kommunikation
  • Företagsekonomi 1
  • Marknadsföring
  • Affärskommunikation

Kurstyp
Gymnasial vuxenutbildning

Utbildningsstart
Se din hemkommun då datum kan variera.
Alla kommuner erbjuder inte våra yrkesutbildningar.

Utbildningens längd
35 veckor

Förkunskapskrav / behörighetskrav
Grundskola eller motsvarande

Sista ansökningsdag
Se din hemkommun då datum och utbud kan variera.
Alla kommuner erbjuder inte våra yrkesutbildningar.

Denna kurs fördjupar dina kunskaper i det du lärt dig i Reception 1 och 2. Du kommer bl.a. att utveckla din förmåga att kommunicera så att mötet med kunden och gästen blir proffessionellt, yrkesmässigt och serviceinriktat. I Reception 3 ska du göra arbetsplatsförlagt lärande (praktik) i fyra veckor. Observera att du själv söker praktikplats. Genom praktiska övningar får du då möjlighet att utveckla din förmåga att bemöta kunder och gäster med olika behov och förväntningar. Du kommer också att hantera klagomål på ett sätt som är förenligt med praktikplatsens mål.

Heltid på distans, 20 veckor

Brinner du för service och sälj? Kan du känna av andra människor önskemål och behov och hur olika människor fungerar samt har ett intresse för affärer? Som säljare behöver du ha kunskap om hur du bygger upp långsiktiga affärsrelationer. Du kan jobba inom flera olika företag såsom tillverkande företag eller inom detaljhandel, det kan både vara försäljning inom varor och/eller tjänster. I detta kurspaket ingår även praktik som gör att du får träna dina teoretiska kunskaper.

Heltidsstudier på distans, 20 veckor

Vill du arbeta med service, kommunikation och administration? Kan du sprida god stämning bland medmänniskor? Är du duktig på att skapa och vårda relationer? Som receptionist på ett företag är du företagets ansikte utåt. Därför är det viktigt att vara serviceinriktad och snabbt kunna anpassa sig till olika situationer som kan uppstå samt tycka om att arbeta med människor.

Receptionisten sköter ofta växeln samt tar emot besökare och bud och visar dem tillrätta på företaget. Även bokning och skötseln av konferensrum och beställning av kontorsmaterial kan ingå i arbetsupp- gifterna. De kan också sköta kopiering och postsortering. På vissa företag är det viktigt att vara språkkunnig. Vilken sorts reception man än arbetar i krävs att man tycker om att träffa människor och att man kan bemöta människor på ett trevligt och proffsigt sätt.

Vill du vara med och planera sortiment, följa upp försäljning och bevaka ordrar? Som inköpsassistent får du assistera inköparen i alla dessa uppgifter och mer. Du behöver vara en relationsexpert då du ska kommunicera samt utveckla en professionell relation med medarbetare, kunder och leverantörer. Du bör även ha en god förmåga att samarbeta, vara strukturerad samt gilla ordning och reda.

 

Kurser och ordning

  • Information och kommunikation 1
  • Inköp 1
  • Logistik 1
  • Inköp 2
  • Företagsekonomi 1
  • Affärsjuridik

Som företagssäljare säljer du till andra företag s.k. ”business-to-business” B2B. Det du säljer kan vara både varor och tjänster. Du kan jobba som innesäljare – kunden kommer till dig, eller som utesäljare – du besöker kunden, eller med en blandning av dessa . Den gemensamma nämnaren är att skapa långvariga affärsrelationer. En företagssäljare ska ha goda kunskaper om företagets produkter liksom även kunskaper om konkurrenternas produkter.

 

Kurser och ordning

  • Information och kommunikation 1
  • Personlig försäljning 1
  • Logistik 1
  • Personlig försäljning 2
  • Företagsekonomi 1
  • Personlig försäljning 3
  • Affärsjuridik
  • Affärskommunikation

 

I kursen telefon- och internetservice går vi igenom telefon- och internetförsäljning samt kundservice inom området. Ämnet syftar till att eleverna ska utveckla kunskaper inom support och rådgivning, attityder och värderingar i kundmöten samt kundvårdande åtgärder för att behålla kundrelationer. Vi kommer även att gå igenom språkbruk, tekniska termer, interna system och informationssökning.

 

Undervisningen i kurspaketet Telefonförsäljare ska syfta till att du utvecklar kunskaper om och färdigheter i ett kundorienterat och målinriktat försäljningsarbete med varor och tjänster. Genom undervisningen ges du möjlighet att utveckla kunskaper om och färdigheter i service och personlig försäljning. Undervisningen ska bidra till att du utvecklar de kunskaper som krävs för yrkesverksamhet inom området. Telefonförsäljning handlar om kommunikation. Därför kommer undervisningen ge dig möjlighet att utveckla kunskaper om servicebegreppet samt om värderingar, attityder
och förhållningssätt till personlig försäljning inom området handel och tjänster. Genom ett undersökande arbetssätt i undervisningen kommer du att få möjlighet att utveckla dina kunskaper. Du kommer,
genom praktiska övningar och problembaserade uppgifter, ges möjlighet att använda olika arbetsmetoder och finna lösningar för att arbeta med telefonförsäljning.

Är siffror, service och företagsekonomiska utmaningar något du gillar? Om svaret är ja så passar någon av dessa utbildningar dig!

Kurstyp:
Gymnasial vuxenutbildning

Utbildningsstart
Se din hemkommun då datum kan variera.
Alla kommuner erbjuder inte våra yrkesutbildningar.

Sista ansökningsdag
Se din hemkommun då datum och utbud kan variera.
Alla kommuner erbjuder inte våra yrkesutbildningar.

 

Trivs du i möten med människor och är intresserad av försäljning? Tycker du om att arbeta med människor i en miljö där det händer mycket? Då är butikssäljare något för dig.

Utbildning för dig som vill jobba med service och försäljning.

Under utbildningen läser du olika kurser med inriktning försäljning och service varvat med praktik på ett handelsföretag. På så sätt får du hela tiden omsätta teori till praktik. Utbildningen bygger på branschens handelskompetenser, vilket betyder att du får öva upp de kompetenser som branschen efterfrågar hos en butiksäljare. Detta för att öka dina möjligheter till arbete efter genomförd utbildning.

APL, arbetsplatsförlagtlärande

Måste du själv ordna inför praktiken i utbildningen.
APL startar vecka 1 i utbildningen.
Har du problem att hitta praktikplats kontakta din lärare i god tid för råd.

Som distanselev blir du väldigt duktig på att planera din egen tid

Vad är egentligen kundservice? Kursen Personlig försäljning 3 ska ge dig fördjupade kunskaper i ämnet försäljning och kundservice. Till denna kurs behöver du ha en bra praktikplats på ett företag som företags- eller innesäljare där du får utveckla kunskaper och färdigheter i hur du ska behandla dina kunder på bästa sätt.

Vill du skaffa dig grundläggande kunskaper inom transportbranschen
är det här rätt kurs för dig. Kursen tar upp hur
man utformar offerter och hur man gör en ruttplanering för
att frakta godset den effektivaste vägen. Övriga delar i kursen är lagar, avtal, transportlösningar och enklare kalkyler.

Vad är en marknadsplan? Kan man tala om bra marknadsföring och miljö i samma mening? Vad betyder varuexponering för försäljningen? Du bör nu förstå vad en marknadsplan är och går ut på. Andra viktiga moment i kursen Praktisk marknadsföring 3 är att studera säljstödsmaterial, säkerhetsfrågor, lagar och regler samt hur etik påverkar och behandlas i branschen. En stor del av kursen är förlagd till en praktikplats (APL) där du får använda dina kunskaper inom ämnet. Det är ditt ansvar som elev att ordna en praktikplats.

Vill du jobba med att förenkla den huvudsakligen verksamheten på stort som litet företag? Är du intresserad av att hålla ordning och vara med och förenkla för andra att göra sitt jobb inom olika branscher? Då är administration någonting för dig. I kursen går vi igenom grundläggande fakturering, hur man ska uttrycka sig korrekt i skrift kring kallelser till möten eller protokoll efter ett möte. Du kommer också att få bra kunskaper kring arkivering samt betydelsen utav en god arbetsmiljö samt service.

 

>> Förkunskaper: Information och kommunikation 1, Reception 2/Hotell C eller Konferens 2.

Vill du arbeta i en hotellreception? Då är detta en kurs som passar på din väg dit. Vilken sorts reception man än arbetar i krävs att man tycker om att träffa människor och att man kan bemöta människor på ett trevligt och proffsigt sätt. I kursen får du fördjupade kunskaper om det arbete som ingår i en hotellreception. Du kommer även att fördjupa dina kunskaper i gästpsykologi och utveckla din förmåga till att ge personlig service och din förmåga att hantera de olika situationer som kan uppstå i arbetet med människor. Andra delar som ingår är betydelsen av informell och formell kommunikation, innebörden av ett miljö- och kvalitetstänkande inom receptionens arbetsområde.

Vill du arbeta som konferensvärd eller receptionist på ett hotell eller företag? Då är detta en kurs i rätt riktning, då den kommer att ge dig en bra grund att stå på. Du får i kursen kunskaper om hur du ska agera på ett säljande och professionellt sätt och även kunskap om hur sammanträden, konferenser och liknande arrangemang genomförs på ett miljömedvetet, serviceinriktat och ansvarsfullt sätt. Anpassad terminologi och tekniska lösningar för ett bra genomförande av nyss nämnda delarna är också sådant som tas upp.

Den här kursen ska ge dig som student fördjupade kunskaper om det arbete som ingår i en hotellreception. Den bygger vidare på Reception 1 och tar dig in i det praktiska arbetet i en hotellreception. Från rumsindelning, in- och checkning, prisoptimering och lönsamhetsberäkning till miljö- och kvalitetsarbete. Du kommer även att fördjupa dina kunskaper i gästpsykologi och utveckla din förmåga till att ge personlig service och din förmåga att hantera de olika situationer som kan uppstå i arbetet med människor.

Den här kursen, Administration 2, är en påbyggnad och fördjupning av kursen Administration 1. Administration har till uppgift att stödja, förvalta och sköta ett företags eller annan organisations verksamhet. Ämnet administration behandlar administrativa arbetsuppgifter som förekommer inom företag, offentlig förvaltning och andra organisationer. Det behandlar också användning av modern teknik och hur man därmed arbetar effektivt, säkert och serviceinriktat.

 

>> Förkunskaper: Administration 1/Administration B

Du har köpt en vara på Internet och du vill ha den i din postlåda dagen efter. Vilka delar måste samverka i den logistiska processen för att det ska fungera? Logistik är ett
spännande område som har utvecklats mycket de senaste åren och där utvecklingen går snabbare och snabbare. Logistikens andel av de totala kostnaderna för en vara är
betydligt större idag än den var för 20 år sedan och det belyser den betydelse logistiken har idag för att sänka företagens totala kostnader. Du kommer att lära dig logistikens
grunder när det gäller transport, lager, distributionssystem, inköp och mycket mer. Det här är arbetsuppgifter som kommer att behövas i framtiden!

Frågor på det? Vi hjälper dig.
Frågor på det? Vi hjälper dig.

Josefin Malm
Studie- och yrkesvägledare
Drop-in: Måndag och torsdag 13-15
Kontakt: https://supportforum.nti.se

Vi använder oss av cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så bra som möjligt. Accepterar du att cookies används?

NejLäs mer Ok