Joakim, lärare på NTI-skolan

Hur kan man studera kemi med laborationer på distans?
– Det går jättebra men det kräver lite planering och framförhållning så klart då kurserna innehåller ett obligatoriskt laborationsmoment. I kemi 1 så skickar hem en kemilåda till våra studerande i vissa kommuner medan vi i andra kommuner erbjuder laborationstillfällen på vår skola. I kemilådan finns till exempel en våg och de olika kemikalier som behövs i laborationerna och såär det bara att ringa mig om man undrar över något.

I kemi 2 innehåller labbarna lite farligare kemikalier så där måste alla elever göra labbarna på vårat labb i Stockholm, där har vi tillgång till både kemikalier och laborationshandledare. Eleverna bokar in sig på en labbdag som passar dem och deras schema. Många upplever att denna labbdag är rolig och givande då man både får träffa sina klasskamrater och får chansen att jobba på riktigt med kemin.

Vilka fördelar och nackdelar finns det med distansstudier?
– En klar fördel är att man styr sin egen tid. Våra studerande påverkar sin studieplan och lägger upp studierna efter sitt övriga liv, med dagislämningar, jobb och fritidsintressen. I andra studieformer får elever göra tvärtom, anpassa livet efter studierna. Sen är det ganska lyxigt att få tala med läraren på tu man hand utan att andra elever drar i läraren, om vi ska jämföra med ett vanligt klassrum. Däremot saknar en del elever sina klasskamrater, men detta ska vi råda bot då vi i våra kurser inom kort startar med veckovisa webinarier där föreläsning och frågestund kombineras och eleverna kan interagera både med läraren och varandra.

Hur vet man när man ska läsa vad i en kurs?
– Följer man studieplanen och de läshänvisningar man får då kursen börjar såär det inga problem. På elevsidan som varje studerande har blir eleven påmind om vilka uppgifter som ska göra under veckan. Våra kurser följer kursbokens upplägg då vi försöker att få eleverna att använda de interaktiva varianterna med alla dess verktyg.

Vad är bäst med ditt jobb?
– När telefonen ringer och jag får chansen att hjälpa någon elev att förstå något bättre. Om jag dessutom gör detta med min bärbara dator sittandes i skuggan av pilträdet utanför kontoret, då trivs jag nog bäst. Så friheten i jobbet och känslan man får av att hjälpa någon, det är bäst.