Erik Hjelm

Lär känna våra lärare! Här ställer vi tre snabba frågor till Erik som arbetar på distans från Barcelona. 

-“Att NTI-skolan är en distansskola innebär inte bara frihet och flexibilitet för eleverna utan även för oss lärare.”

Hej Erik, berätta lite om dig själv.

Jag är född och uppvuxen i Norrköping men har sakta avancerat norrut och bott 7 år i Örnsköldsvik samt 5 år i Umeå tillsammans med mor, far, en yngre bror och min tvillingsyster. På gymnasiet i Örnsköldsvik gick jag teknikprogrammet med inriktning datorteknik. Därefter har jag pluggat “Digital Medieproduktion” samt “Människa-datorinteraktion och sociala medier” på Umeå Universitet. Jag har gedigen kunskap och stort intresse av webbdesign. Redan på tiden då Lunarstorm var populärt började jag fippla med HTML. Nu arbetar jag på NTI-skolan som lärarresurs i olika Webbteknik-ämnen såsom Programmering, Webbutveckling, Information och Kommunikation, Datorteknik mm.

För att kompensera all tid som jag spenderar framför datorn så vandrar jag gärna (även fast jag inte äger någon bra utrustning), eller tränar MMA (jag är en riktig färskning, slå mig inte) samt filmar och fotar olika evenemang. Jag gillar att göra olika typer av utflykter då jag exempelvis övar att stå på händer (hey, varför inte?).

I dagsläget bor jag i Barcelona på obestämd tid. Efter ett spontanköp av en enkelbiljett hit för någon månad sen har jag fått arbeta som volontär på ett hostel i stan som jag bodde på. En östgöte kan bara ta så mycket av vintermörker och kyla så det känns som ett rätt val att ha sökt mig till  sydligare breddgrader.

IMG_5506

Berätta om varför du ville börja jobba på NTI-skolan.

Valet var ganska enkelt. Jag började som lärarresurs under en julledighet då jag hoppade in i stället för en kompis. Jag fick en lite halvskakig start på arbetets första dag då jag åkte till Umeå-kontorets gamla adress (som ligger i utkanterna av Umeå) i stället för till nya adressen i Umeå city. Men nu hittar jag och har hoppat in som vikarie och lärarresurs med jämna mellanrum. Jag började för ungefär två och ett halvt år sedan och har sedan dess arbetat på helger, under semestertider, när det varit högt elevtryck eller andra perioder samtidigt som jag har pluggat på universitet. Det är inte bara elever som får lära sig nya saker, även jag som lärare har fått mycket nya och värdefulla kunskaper som jag värdesätter högt. Att själv ansvara för och hjälpa elever nå sina mål i det kurser de läser är en mycket lärorik och utvecklande erfarenhet.

Vad innebär flexibilitet i arbetet för dig?

Att NTI-skolan är en distansskola innebär inte bara flexibilitet för eleverna utan även för oss lärare. Vi är inte bundna till en specifik plats utan har frihet att befinna oss på olika platser när vi interagerar med elever. Så länge det finns en dator och internetuppkoppling kan jag jobba utan några konstigheter. Vi måste alltså inte befinna oss på kontor 40 timmar i veckan utan har friheten att kunna jobba hemifrån eller, som i mitt fall, i ett annat land.

Miljöombyten tror jag är viktigt för effektivt lärande. Vissa elever kanske inte trivdes i skolan och att då ha möjlighet att studera från en trygg miljö exempelvis i sitt eget hem tror jag är mycket nyttigt för personlig utveckling. Man slipper dessutom alla yttre distraktioner som finns i ett klassrum.

När jag är på kontoret i Umeå så stormtrivs jag med alla härliga kollegor och fina lokaler. Jag sitter hellre där på plats än jobbar hemifrån. Men nu när jag har emigrerat till Spanien på obestämd framtid så är det passande att kunna arbeta varifrån jag vill.